Mimo, że obecnie komunikacja w znacznym stopniu przeniosła się do świata wirtualnego, w dalszym ciągu wysyłamy listy. Przed wysłaniem, warto upewnić się, że zaadresowaliśmy go dokładnie. W zależności od tego, jakie dokumenty bądź listy prywatne mamy do wysłania warto w pierwszej kolejności zaopatrzyć się w odpowiednią kopertę.
Wybór listu
Do wyboru mamy list nierejestrowany i polecony. W zależności od tego, jak ważną wiadomość chcemy przekazać i czy zależy nam na potwierdzeniu odbioru, należy wybrać odpowiednią opcję. Jeśli chodzi o to jak adresować list, obowiązuje tutaj jedna zasada. W lewym górnym rogu koperty wpisywane są dane nadawcy zawierające imię nazwisko i adres bądź nazwę firmy i adres jeśli wysyłamy list jako firma. W przypadku podmiotów gospodarczych, w lewym górnym rogu najczęściej zamieszcza się pieczątkę firmową. W prawym dolnym rogu wpisuje się dane odbiorcy czyli osoby bądź firmy, do której przesyłka ma dotrzeć. Bardzo ważne jest to, aby dane wpisać bardzo dokładne i czytelnie, aby osoba doręczająca przesyłkę nie miała żadnych problemów z rozczytaniem się i dostarczeniem pod właściwy adres. Dane odbiorcy najczęściej umieszcza się większą czcionką niż dane nadawcy. W zależności od tego, do jakiej osoby się zwracamy, warto zastanowić się czy wpisać tylko imię i nazwisko czy poprzedzić to skrótem Sz.P., oznaczającym Szanowna Pani bądź Szanowny Pań. W momencie, kiedy chcemy list zaadresować na firmę, należy wpisać nazwę firmy i jej pełny adres, a w miarę możliwości najlepiej także osobę kontaktową, która będzie najbardziej odpowiednią osobą do odebrania przesyłki.
Nadanie listu
W momencie nadania listu mamy do wyboru opcję dwie opcje- list priorytetowy bądź ekonomiczny. Jeśli zależy nam na czasie, warto skorzystać z tej pierwszej opcji. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że list dotrze pod wskazany adres nawet następnego dnia roboczego. W przypadku listu ekonomicznego, przesyłka może trwać kilka dni roboczych, jednak najczęściej nie dłużej niż tydzień. Wybierając formę listy można zdecydować się na przesyłkę nierejestrowaną bądź polecaną. W przypadku tej pierwszej nie mamy żadnego potwierdzenia, że list został wysłany i nie mamy możliwości roszczenia, jeśli okaże się, że przesyłka nie dotrze. Potwierdzenie listu poleconego otrzymujemy na poczcie podpisane przez jednego z pracowników. Do nadania listu niezbędne jest oczywiście przyklejenie znaczka pocztowego, którego koszt będzie zależny od tego gdzie chcemy wysłać list, na terenie kraju czy za granicę. W razie jakichkolwiek wątpliwości, warto zapytać pracownika poczty jak poprawnie zaadresować list.